Matrix

Lilly a Lana Wachowski / USA, Austrálie 1999
V kinech od 14. 09. 2017

Kultovní kyberpunková sci-fi jízda o černých brýlích a dírách v systému.

Thomas A. Anderson vede dvojí život. Přes den je průměrným programátorem v nadnárodní společnosti, který poctivě platí daně a pomáhá své domácí s odpadky. V noci se z něj stává počítačový hacker známý jako Neo. Už dlouho mu vrtá hlavou podezření, že se světem je něco v nepořádku, ale skutečnost se vymyká i jeho nejbujnějším představám. Série podivných událostí jej přivádí až k setkání se skupinou lidí vedenou legendárním hackerem Morpheem. Díky nim je Neo je vytažen z falešné reality do reálného zničeného světa, kde se nepíše rok 1999, nýbrž 2199 a ve kterém lidstvo vede válku s inteligentními stroji, které samo vytvořilo…

Číst více →

Vše začalo schůzkou se studiem Warner Bros., během níž sourozenci Wachowští prezentovali svůj scénář k filmu Nájemní vrazi. Studio se rozhodlo scénář zakoupit a do balíčku přidat ještě další dva projekty, přičemž jedním z nich byl Matrix. Po úspěchu Nájemných vrahů poprosili Wachowští WB o svolení k režii Matrixu. Studio se nejprve zdráhalo svěřit projekt s rozpočtem 60 milionů dolarů, s filozofickým přesahem a extrémně náročnými triky začátečníkům, sourozenci ovšem angažovali kreslíře, kteří překreslili celý film do šestisetstránkového storyboardu, aby bylo možné projekt prezentovat vizuálně. Storyboard nakonec WB přesvědčil a začalo se natáčet – z důvodu úspory nákladů především v australském Sydney. Aby dokonale rozuměli příběhu filmu, byli všichni herci nuceni přečíst si několik filozofických esejů, například od francouzského filozofa Jeana Baudrillarda.
Film měl premiéru 31. 3. 1999 a nakonec utržil více než 463 000 000 dolarů. Ihned po uvedení se začaly objevovat oslavné kritiky, řadící Matrix ke klasice sci-fi žánru a označující jej za „nejvlivnější akční film své generace“ (Entertainment Weekly). Někteří oceňovali práci s detailem a neuvěřitelné množství nenápadných citací, další fantastické vizuály, jiní herecké objevy filmu (především Carrie-Anne Mossová) – recenze a reakce fanoušků žánru byly veskrze pozitivní, což umožnilo vznik dalších filmů série i množství matrixovských napodobitelů. Otec kyberpunku, spisovatel William Gibson, označil Matrix za „nevinné potěšení, jaké neokusil již dlouhou dobu“.
Před rokem 2000, v období počátku boomu internetu a digitálních technologií, se objevuje velké množství uměleckých děl, které navazují na moderní sci-fi a kyberpunk a varují před zneužitím digitálních technologií, přetechnizovaným životem a případnou ztrátou identity v pasti virtuální reality. Jde často o virtuální realitu konstruovanou médii (Magnolia, Truman Show), mimozemskou civilizací (Dark City), případně umělou inteligencí, která předčila člověka a buď jej téměř vyhubila, nebo jako v případě Matrixu zotročila. Kyberpunk je živou odnoží science-fiction, v níž hrají zásadní roli počítače a umělá inteligence. Hlavním hrdinou je často hacker pohybující se v ilegalitě, který je ovšem určitým způsobem (např. implantáty) připoután k systému. Příběh bývá zasazen do dystopického světa ovládaného zločinnými korporacemi nebo ilegálními organizacemi. I přesto, že největší boom kyberpunku v literatuře a filmu nastal v 80. letech minulého století (vzpomeňme zásadní román Neuromancer od Williama Gibsona), z výše uvedené základní charakteristiky je zřejmé, že Matrix splňuje základní charakteristiky novodobého kyberpunkového opusu. Kyberpunkové fikce prezentované v literatuře a filmu se podle mnohých začínají pomalu dotýkat reality, ve které žijeme. Úspěšný podnikatel Elon Musk (automobily Tesla) například varuje před nebezpečím umělé inteligence, kterou označuje za největší hrozbu pro přežití lidstva. Musk navrhuje zřídit systém regulační ochrany na národní a nadnárodní úrovni, který by měl za cíl eliminovat hrozící nebezpečí ovládnutí světa stroji.
Z dnešního pohledu lze Matrix považovat za jeden z nejvlivnějších filmů posledních dvou dekád. Jde o film, který lze považovat za přirozenou reakci Hollywoodu na komerční propad zapříčiněný videoherním průmyslem, film se supermoderním vizuálem, který se po vzoru videoher snaží divákovi vnutit iluzi, že je součástí příběhu. Digitální efekty, kterými je film přeplněn, nejsou jen efekty v pravém slova smyslu. Poukazují na digitalitu a virtualitu světa, ve kterém se příběh odehrává a z nějž se postavy chtějí (nebo jako v případě Cyphera nechtějí) vymanit.
Matrix bývá velmi často analyzován z pohledu filozoficko-náboženských odkazů, které se v něm objevují, a celá řada těchto analýz je bohužel spíše kuriozitami. Nelze ovšem pominout to, že jde o velmi chytrý blockbuster, jehož tvůrci se nepochybně vyžívali ve vrstvení odkazů, kterými film zahltili. Pracují s prastarým příběhem o spasiteli prověřeným mnoha mytologickými koncepty a vytváří mu mytologii vlastní, založenou na receptu na pravý postmoderní koktejl. Na jedné straně se tak setkáváme se žánrovými odkazy na klasiky moderní paranoidní sci-fi či kyberpunku Philipa K. Dicka a Williama Gibsona, spolu s nimi a jejich žánrovými ingrediencemi však na povrchu i pod povrchem plavou narážky na náboženské i filozofické koncepce napříč kulturami a věky. V jakém jiném hollywoodském velkofilmu najdete Nietzscheho vedle Baudrillarda, jejichž výroky a teze surfují na vlnách východních duchovních nauk oblévajících ostrůvky jistot křesťanského příběhu o cestě od prozření ke spáse?

Technické údaje

The Matrix / USA, Austrálie 1999 / 136 minut

Režie:

Andy (Lilly) Wachowski, Larry (Lana) Wachowski

Scénář:

Andy (Lilly) Wachowski, Larry (Lana) Wachowski

Kamera:

Bill Pope

Hudba:

Don Davis

Hrají:

Keanu Reeves
Laurence Fishburne
Carrie-Anne Mossová
Hugo Weaving
Joe Pantoliano

Ceny:

4 x Oscar 2000
2 x MTV Movie + TV Awards 2000

 

Monopol:

Od 14. 9. 2017
Do 31. 1. 2018

Doporučená
přístupnost:

Od 15 let

Žánr:

Sci-fi

Typy kopií:

DCP

Formát:

1:2,35

Jazyk:

Anglicky

Titulky:

České

Objednat
do kina:

David Huspenina
program@acfk.cz
+420 774 537 982

Materiály:

CAPSA

Jméno a heslo: guest

Web:

Cesta
na Měsíc

Cesta do
pravěku

Planeta
opic

Brazil